Hol találnak piacot az idei termés számára?
Lengyelország idei almatermése jelentősen elmarad a tavalyi kiemelkedő szinttől, ennek ellenére a gyümölcs értékesítése továbbra sem lesz egyszerű. A termelők ugyanis kénytelenek voltak megemelni az áraikat, ami kihívást jelent a piaci versenyben.
Jakub Krawczyk, az Appolonia almaexportőr vállalat igazgatója úgy véli, hogy a lengyel alma kifogástalan minősége továbbra is vonzó lehet számos importáló ország számára.
Piaci igények és minőségi kihívások
A lengyel termelők számára kedvező fejlemény, hogy jelentős kereslet mutatkozik a nagy méretű, piros almák iránt, különösen az EU tagállamaiban és bizonyos dél-amerikai piacokon. A nagyobb méretű, 60–70 mm-es gyümölcsök iránti érdeklődésre alapozva Lengyelország képes kiemelkedő kínálatot biztosítani.
Ugyanakkor a minőséggel kapcsolatos aggályok nem elhanyagolhatók. Krawczyk elmondása szerint bár a gyümölcsök színe és cukortartalma túlnyomórészt megfelel az elvárásoknak, a Gála fajtánál előforduló szárkörnyéki repedések és a nem megfelelő szilárdság komolyabb problémákat okozhatnak a tárolás során. Emiatt a termelők célja ezen fajták gyors értékesítése, hogy elkerüljék a minőség romlásával járó veszteségeket.
Exportstratégia és költségoptimalizálás
A magas szállítási költségek minimalizálása érdekében a lengyel almák elsősorban az Európai Unió piacain találnak gazdára, kisebb mennyiségekben azonban a dél-amerikai országok is célpontként szolgálnak. Utóbbi esetében az ellentétes évszakokból fakadó kereslet különösen kedvező lehetőséget kínál az exportőrök számára.
A versenyhelyzet és az árpolitika kihívásai
Az árak növekedése miatt a lengyel almatermelők versenyképessége bizonyos mértékben csökkent, ám a minőség és a piaci igények összhangja továbbra is esélyt ad a sikeres értékesítésre. Az idei év kihívásai rávilágítanak arra, hogy a termelőknek milyen komplex stratégiák mentén kell működniük a piaci körülményekhez való alkalmazkodás érdekében.